Kokemuksia matkalta ja ensimmäiset päivät Espanjassa

Pojat löysivät oman palmun
Matkalla...

Kirjoittaessani tätä tekstiä olemme matkalla Espanjan pohjoispuolelta kohti San Javieria. Salainen haave oli sisimmässäni, että ajaisimme yhdellä "rysäytyksellä" Saksasta Espanjaan. Niinhän siinä sitten kävi, että ajoimme pieniä ruoka- ja huoltotaukoja lukuunottamatta yhtä soittoa Saksan Travemundesta Espanjan pohjoisosiin. Laivamme Helsingistä Saksaan lähti tiistaina iltapäivällä ja perillä Travemundessa olimme keskiviikkona n. klo 21.30. Lapset kävivät juuri sopivasti yöunille, joten meidän oli tosi helppoa ajaa Saksan suurilla monikaistaisilla valtateillä läpi yön. Käytimme kaiken ajan hyödyksi siten, että kun toinen halusi levätä, niin toinen hyppäsi rattiin. Itse en kovin paljoa pidä yöaikaan ajamisesta, se tuntuu minusta jotenkin ahdistavalta kun auto sukeltaa pilkkopimeässä eikä pysty ennakoimaan esimerkiksi jos vaikka jokin eläin hyppäisi eteen. Saksassakin peura-varoituksia oli pitkin matkaa. Se miksi päädyimme lapsiperheenä näinkin radikaaliin ratkaisuun, porhaltaa yhtä soittoa määränpäähämme Espanjaan, oli varmaan se sisäinen kaipaus ja tunne päästä mahdollisimman pian uuteen kotimaahamme. Tietenkin taitoimme matkaa täysin lastemme ehdoilla eli aina kun oli tarvetta pysähtyä syömään tai vaipan vaihtoon ym. niin sitten teimme niin. Valtateiden varsilla on tosi hyvin pysäkkejä, tankkausasemia ja pieniä huoltamoita, joista sai myös evästä ostettua. Koimme myöskin sen, että pienten lasten kanssa on helpoin olla mahdollisimman pian perillä eikä niin, että olisimme usean päivän ajan taittaneet tätä matkaa. Tavaroiden purkaminen ja pakkaaminen yöpymisiä varten vie aina turhaan voimia. Toki eri asia jos kyseessä olisi vain lomareissu ja tarkoituksena ajella verkkaisesti tutustuen eri maihin ja paikkoihin.

Laivan kannella

Pallomeressä oli kivaa

Eden nauttii laivamatkasta ja merimaisemista

Valtateitä pitkin oli hyvä ajella

Matkanvarrella pysähdyttiin useaan otteeseen syömään

Matkapuuhaa...

Laivamatkasta voisi sen verran kertoa, että etenkin lapsille se oli kiva ja uudenlainen kokemus, eivät ole aiemmin laivassa matkustaneet. Pallomeri ja leikkipaikka oli epäilemättä heille se kivoin juttu laivassa. Lapsemme ovat jo vauvasta saakka olleet mukanamme kirjaimellisesti joka paikassa ja ehkä senkin vuoksi ovat tosi sosiaalisia ja ystävystyvät helposti uusiin ihmisiin. Leikkipaikallakin löytyi laivamatkan ajaksi uusia, kivoja kavereita ja leikit pyörähtivät mukavasti käyntiin. Eden täytti nyt elokuussa 8 kk ja kova meno on jo hänelläkin päällä. Pitäisi jo päästä samoihin leikkeihin mukaan mitä isoveljet leikkivät.
  Ajokilometrejä Saksan Travemundesta Espanjan pohjoisosaan kertyi yhteensä yli 1700. Yövyimme Figueresin pikkukaupungissa. Haastavaa oli saada varatuksi hotellia niin myöhällä. Meille kävikin loppujen lopuksi niin, että myöhästyimme hotelliin kirjautumisesta. Kaupunki oli sokkeloinen ja todella ahdas liikkua autolla, joten emme meinanneet millään löytää hotellille. Jotkin kadut poliisi oli jostain syystä sulkenut, mikä myös vaikeutti hotellille löytämistä. Pienoinen ahdistus meinasi iskeä kun viimein hotellin ovelle saavuttuamme huomasimme sen olevan lukossa ja kyseessä ilmeisesti sellainen majapaikka, jossa ei yöaikaan ole henkilökuntaa. Soitimme hotellin numeroon ja vartin kuluttua meille tultiin avaamaan ovi ja pääsimme vihdoin kirjautumaan sisälle. Ihmeellisesti asiat johdattuivat, nimittäin tämä hotellin omistaja halusi myöhästymisestämme huolimatta tarjota meille suurinta vapaana olevaa huonettaan. Jouduimme myöhästymisen takia maksamaan pienen lisämaksun, mutta toisaalta saimme tosi tilavan huoneiston käyttöömme. Siellä oli tosi hyvä väsyneiden matkalaisten levähtää ja nukkua univajetta pois! Täytyy sanoa, että palvelu oli kyllä erittäin ystävällistä.

Ensimmäisten päivien kokemuksia Espanjasta

Saavuimme perjantaina San Javieriin. Asunnon saannin kanssa olikin tullut mutkia matkaan ja se asunto, joka aluperin piti olla odottamassa meitä, ei nyt järjestynytkään. Saimme majoittua Viljasten kotiin ja siellä yövyimmekin pari yötä. Koen, että se oli ihan johdatusta. Oli ihanaa saada heti alkuunsa tutustua heihin lähemmin. Toki aiempien aktioiden kautta jo jonkin verran tunnemmekin. Koen, että on todella suuri etuoikeus ja ilo saada tulla tänne San Javieriin heidän työyhteyteen. Heidän rakkaudellinen ja välitön vastaanottonsa sai meidät todella kokemaan itsemme tervetulleiksi. Innolla ja ilolla odotan, mitä kaikkea saamme yhdessä kokea heidän kanssaan Herran elopelloilla!
Asutoasiamme eteni sillä tavalla, että saimme erään uskovan kautta edullisesti väliaikaisen asuinhuoneiston golf-kylästä! Olemme Tommin kanssa nauraneet, että tämän on pakko olla Jumalan huumorintajua!
Kävimme eilen sunnuntaina ensimmäisen kerran San Javierin seurakunnassa. Vastaanotto oli erittäin ystävällinen ja lämmin. Ihmisten iloisuus, avoimuus ja välittömyys kyllä sykähdyttävät ja lämmittävät mieltä. Kerroimme lyhyesti kuulumisemme seurakuntalaisille ja Tommi pääsi jo heti "sorvin ääreen" nimittäin rumpuja soittamaan ylistysbändiin. Se onkin mieluista hänelle. Lapsille oli oma pyhäkoulu, johon menin lasten kanssa. Ensi sunnuntaina on meidän tulojuhla ja myös Tommin ensimmäinen saarna. Siitä sitten alkaakin kunnolla työt.
Nyt olemme olleet ekan yön täällä golf-kylässä ja eilen sain pestyä kaikki matkalla kertyneet likapyykit. Alkoi tuntua jo kotoisalta kun pääsee normaaleihin arjen askareisiin kiinni. Tähän kuumuuteen on vielä totuttelua. Olen päässyt jo polttamaan kasvoni vähän, vaikka kuinka laitan aurinkorasvaa, enkä ole edes auringonottaja-tyyppiä.